Behörigheter > Behörigheter för Försäkringskassan

 

Behörigheter för Försäkringskassan


På den här sidan kan du läsa om hur anställda på Försäkringskassan får SUS-behörigheter.

Försäkringskassans behörighetsprocess

Uppföljningssystemet SUS är en del av socialförsäkringsdatabasen. Vid tilldelning och återtag av SUS-behörighet gäller samma riktlinjer och stödprocesser som vid övriga behörigheter på Försäkringskassan. Du kan läsa mer om detta under Stöd – Säkerhet – Kort och behörigheter på Fia. Beställning görs på blankett 9460 Beställning användare i SUS för anställda på Försäkringskassan  som finns i blankettlagret på Fia. Via länkarna nedan kan du läsa mer om hur du beställer en behörighet och hur du tar bort SUS-behörigheter.

Läs mer – Beställa SUS-behörighet

Läs mer – Ta bort SUS-behörighet

Du kan också läsa om behörighetshanteringen i användarhandledningen för SUS-behörigheter. I kapitel 5 beskrivs behörighetsprocessen för Försäkringskassan.

SUS Behörigheter – Användarhandledning

Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta Behörighetadministrationens helpdesk på anknytning 81 000, val 2.

Närmaste chef (beställare) är ansvarig

På Försäkringskassan är det verksamhetsansvarig chef (närmaste chef) som för sina medarbetare (direkt underställd personal) fattar beslut om att tilldela alternativt att återta behörighet till SUS. Chefen är ytterst ansvarig för det dennes direkt underställda medarbetare utför i systemet.

Försäkringskassans behörighetsadministration

Efter beslut från närmaste chef kvalitetssäkrar Behörighetsadministrationen beslutet enligt stödprocessen (2013:02) Hantering av utökade behörigheter. Behörighetsadministrationen tilldelar eller avslår beställd behörighet och återkopplar till chefen. Vid beviljad tilldelning eller återtag av behörighet får både chef och medarbetare automatiskt besked om detta via e-brev i samband med att Behörighetsadministrationen registrerar beslutet i behörighetsadministrationssystemet.

Tilldelad ett uppdrag

Om du har fått en SUS-behörighet men saknar ett uppdrag till en insats/kontor eller en samverkansorganisation ska du göra följande:

Arbetar du med Af/FK-samarbetet ska du vända dig till kontaktpersersonen för SUS på ditt kontor.

Arbetar du inom ett samordningsförbund ska du vända dig till den som är samverkansadministratör eller insatsansvarig för samordningsförbundet.

Särskilt om behörighetsrollen superadministratör

Behörighetsrollen superadministratör får enbart innehas av personer på Försäkringskassan som arbetar med drift och förvaltning av SUS. Leveransområdesansvarig Externt informationsutbyte (IT Applikation) ska alltid godkänna tilldelning av behörigheten innan den kan verkställas av Behörighetsadministrationen. Detta hanteras enligt stödprocessen (2013:02) Hantering av utökade behörigheter.

Standard Komponenter Sekundäryta

Actions
Loading...

Aktuell driftinformation

  • Byta kontor för deltagare i SUS
    Det går för närvarande inte att byta kontor om en deltagare är i arbetsförberedande insats eller i arbetslivsinriktad insats. Orsaken är identifierad och det kommer åtgärdas så snart det är möjligt.
    Läs mer

Susam.se använder cookies. Genom att fortsätta utan att ändra inställningarna accepterar du användning av cookies.
Du behöver inte acceptera cookies för att kunna använda uppföljningssystemet SUS. Läs mer om kakor (cookies).