Finsam > Samverkansadministratör > Tilldela uppdrag (koppla användare)

 

Tilldela uppdrag (koppla användare)

På den här sidan kan du som samverkanadministratör läsa om hur du tilldelar uppdrag (koppla användare) till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. Du kan också läsa om hur du tar bort uppdrag.

Vad innebär det att tilldela uppdrag?

Som samverkansadministratör har du ett viktigt uppdrag i att tilldela uppdrag till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. En person som tilldelas ett uppdrag som samverkansadministratör till din samverkansorganisation kan utföra samma uppgifter som dig i samverkansorganisationen.

En person som du tilldelar uppdrag som insatsansvarig har till uppgift att registrera insatser i samverkansorganisation och har i sin tur uppgift till att tilldela uppdrag till deltagaransvariga. Deltagaransvariga har rätt att registrera personuppgifter.

Hur tilldelar jag ett uppdrag?

Du tilldelar uppdrag på sidan Registrera samverkansorganisation.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Samverkansadministratörer.

Bild som visar panelen Samverkansadministratörer på sidan Registrera samverkansorganisation

2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.

Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. T.ex. kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen samverkansadministratör som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen samverkansadministratör.

Bild som visar en sökning på ”Karl*” på sidan Välj användare

3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen Sökresultat.

4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.

5. Klicka på knappen Välj användare.

Bild som visar panelerna Sökresultat och Valt resultat på sidan Välj användare.

6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler samverkansadministratörer till samverkansorganisationen.

7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

 

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.

Bild som visar panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen på sidan Registrera samverkansorganisation

2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.
Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. T.ex. kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen insatsansvarig som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen insatsansvarig.

Bild som visar en sökning på ”Karl*” på sidan Välj användare

3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen Sökresultat.

4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.

5. Klicka på knappen Välj användare.

Bild som visar panelerna Sökresultat och Valt resultat på sidan Välj användare.

6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler insatsansvariga till samverkansorganisationen.

7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.
Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

När ska jag ta bort uppdrag?

Du ska genast ta bort uppdrag från samverkansadministratörer och insatsansvariga som inte längre arbetar med din samverkansorganisation i SUS.

Hur tar jag bort ett uppdrag?

Du tar bort uppdrag på sidan Registrera samverkansorganisation.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Samverkansadministratörer.
Markera den eller de användare du ska ta bort i listan genom att markera rutorna i kolumnen Vald.

2. Klicka på knappen Ta bort användare.

3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

4. Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.
Observera att du aldrig kan ta bort dig själv som samverkansadministratör

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.

2. Klicka på knappen Ta bort användare.

3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

4. Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

Bild som visar Ta bort användare på sidan Välj användare.

Jag är den enda samverkansadministratören och ska sluta, vad ska jag göra?

Om du ska sluta som samverkansadministratör så måste du säkerställa att samordningsförbundet har minst en samverkansadministratör. Är du den ende ska du tilldela uppdrag till den person som ska efterträda dig som samverkansadministratör. Det är denne person som sen ska ta bort ditt uppdrag som samverkansadministratör.

Här kan du läsa mer

I SUS användarhandledningen – Finsam kan du läsa mer om hur du tilldelar och tar bort uppdrag.

SUS användarhandledning – Finsam

Nästa steg: Registrera samverkansbudget

Standard Komponenter Sekundäryta

Actions
Loading...
Susam.se använder cookies. Genom att fortsätta utan att ändra inställningarna accepterar du användning av cookies.
Du behöver inte acceptera cookies för att kunna använda uppföljningssystemet SUS. Läs mer om kakor (cookies).