Logotyp Susam, uppföljning och samverkan

Vanliga felmeddelanden (BankID och e-legitimation)

På den här sidan har vi samlat de vanligaste felmeddelandena när du använder inloggning med e-legitimation och BankID och lösningar på dessa. Om du inte får svar här kan du kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner – kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande orsaker:

  • Du har inte installerat någon e-legitimation.
  • Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Försök att installera om e-legitimationen.
  • Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort det så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  • E-legitimation via Nordea har tagits bort, nu finns inloggning via Mobilt BankID!

Mobilt BankIDlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Det beror antagligen på att du går via en egen upplagd favorit/bokmärke, det vill säga en sparad sida.

Gå i stället direkt via www.susam.se och Logga in i SUS och klicka på den e-legitimation som du har.

Börja med att uppdatera sidan (knappen F5 på datorn).

Ta bort cookies och tillfälliga filer från din webbläsare. Det görs på olika sätt beroende vilken webbläsare du har. Vanligast är att man går via Internetalternativ i Verktygsmenyn. Gå annars till Hjälp i menyraden.

Använder du Telia certifikat och får "Sidan kan inte visas" så kan detta bero på att:

  • du valde signeringscertifikatet vid inloggning. Om du är osäker på hur du kollar vilket av certifikaten som är korrekt, testa de varianter som finns att välja på.
  • ditt certifikat har gått ut. Testa ditt certifikat hos Telia.

Kontrollera sedan giltighetstiden på ditt certifikat. Det gör du enklast genom att visa certifikatsinformation i Nexus Personal eller NetID. Om giltighetstiden gått ut, ta hem ett nytt certifikat från din utfärdare.

Hjälp om din webbläsare inte tillåter alla funktioner som krävs vid inloggning

Lägg till vår webbplats som en tillförlitlig plats och tillförlitlig cookiedomän. Detta görs på olika sätt beroende vilken webbläsare du har. Här beskriver vi hur du gör i Internet Explorer 7, Internet Explorer 8, Internet Explorer 9, Internet Explorer 10 och Internet Explorer 11:

Tillförlitlig plats:

  1. Välj Verktyg, Internetalternativ, Säkerhet, Tillförlitliga platser/Betrodda platser.
  2. Klicka på knappen Platser. Skriv in: https://*.forsakringskassan.se
  3. Klicka på Lägg till, Stäng, OK.

Tillförlitlig cookie domän:

  1. Välj Verktyg, Internetalternativ, Sekretess.
  2. Klicka på knappen Platser. Skriv in forsakringskassan.se. Klicka på Tillåt, OK, OK.
  3. Avsluta alla öppna webbläsarfönster och starta webbläsaren igen.

Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner

Om ovanstående frågor och svar inte hjälpte dig kan du kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner.

Telefon: 0771–17 90 00

E-post: kundcenterpartner@forsakringskassan.se

Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan
Socialstyrelsen
Sveriges kommuner och regioner