Logotyp Susam, uppföljning och samverkan

Tilldela uppdrag (koppla användare)

Här kan du som samverkanadministratör läsa om hur du tilldelar uppdrag (koppla användare) till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. Du kan också läsa om hur du tar bort uppdrag.

Vad innebär det att tilldela uppdrag?

Som samverkansadministratör har du ett viktigt uppdrag i att tilldela uppdrag till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. En person som tilldelas ett uppdrag som samverkansadministratör till din samverkansorganisation kan utföra samma uppgifter som dig i samverkansorganisationen.

En person som du tilldelar uppdrag som insatsansvarig har till uppgift att registrera insatser i samverkansorganisation och har i sin tur uppgift till att tilldela uppdrag till deltagaransvariga. Deltagaransvariga har rätt att registrera personuppgifter.

Hur tilldelar jag ett uppdrag?

Du tilldelar uppdrag på sidan Registrera samverkansorganisation.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Samverkansadministratörer.

Skärmklipp på panelen samverkansadministratörer

2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.

Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. T.ex. kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen samverkansadministratör som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen samverkansadministratör.

Skärmklipp på panelen välj användare

3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen Sökresultat.

4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.

5. Klicka på knappen Välj användare.

Skärmklipp för panelen sökresultat.

6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler samverkansadministratörer till samverkansorganisationen.

7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.

Skärmklipp på panelen insatsansvariga för samverkansorganisationen.

2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.

Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. T.ex. kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen insatsansvarig som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen insatsansvarig.

Skärmklipp på panelen välj användare med sökningen *Karl

3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen Sökresultat.

4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.

5. Klicka på knappen Välj användare.

Skärmklipp på panelen sökresultat och valt resultat.

6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler insatsansvariga till samverkansorganisationen.

7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.
Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

När ska jag ta bort uppdrag?

Du ska genast ta bort uppdrag från samverkansadministratörer och insatsansvariga som inte längre arbetar med din samverkansorganisation i SUS.

Hur tar jag bort ett uppdrag?

Du tar bort uppdrag på sidan Registrera samverkansorganisation.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Samverkansadministratörer.
Markera den eller de användare du ska ta bort i listan genom att markera rutorna i kolumnen Vald.

2. Klicka på knappen Ta bort användare.

3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

4. Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.
Observera att du aldrig kan ta bort dig själv som samverkansadministratör.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.

2. Klicka på knappen Ta bort användare.

3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.

4. Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan Registrera samverkansorganisation för att spara ändringarna.

Skärmklipp för panelen insatsansvariga för samverkansorganisationen och hur man tar bort användare.

Jag är den enda samverkansadministratören och ska sluta, vad ska jag göra?

Om du ska sluta som samverkansadministratör så måste du säkerställa att samordningsförbundet har minst en samverkansadministratör. Är du den ende ska du tilldela uppdrag till den person som ska efterträda dig som samverkansadministratör. Det är denne person som sen ska ta bort ditt uppdrag som samverkansadministratör.

Fördjupad information

I SUS användarhandledningen – Finsam kan du läsa mer om hur du tilldelar och tar bort uppdrag.

SUS användarhandledning – FinsamPDF

Nästa steg:

Registrera samverkansbudget

Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan
Socialstyrelsen
Sveriges kommuner och regioner