Logotyp Susam, uppföljning och samverkan

Annan organisation

Du som är anställd på Arbetsförmedlingen, i en kommun, ett landsting eller ett samordningsförbund vänder dig till Försäkringskassans kundcenter för partner för stöd och support om SUS och susam.se. Tänk på att du kan hitta svar på många av dina frågor under fliken Användarstöd och support. Om du är anställd på Arbetsförmedlingen och har frågor kring din behörighet kontaktar du ServiceDesk.

Kundcenter för partner (KCP)

Kundcenter för Partner kan hjälpa till med frågor gällande behörighet, beställning av nytt masterlösenord och generella frågor kring uppföljningssystemet SUS. Vid mer ingående ärenden lotsar Kundcenter för Partner (KCP) ditt ärende vidare till rätt person/kanal inom Försäkringskassan.

E-post: kundcenterpartner@forsakringskassan.se
Telefon: 0771-17 90 00

Öppettider

Måndag-fredag:08.00–16.00
Lördag-söndag: Stängt
Dag före helgdag: 08.00–12.00

Kontakta oss gärna via e-post

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi tillgång till uppgifter som exempelvis vad ärendet gäller och hur vi kan komma i kontakt med dig. Skicka därför gärna in din fråga till oss via e-post och ange följande:

  • Kort beskrivning av vad ärendet gäller
  • För- och efternamn
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • Organisation där du är anställd
    • Arbetsförmedlingen
    • Kommun
    • Region/landsting
    • Samordningsförbund
  • Samordningsförbund du är kopplad till

Uppgifterna du lämnar används endast till ditt ärende och är till för att ge dig snabbare och bättre service.

Beställning av nytt lösenord för SMS-inloggning – ring Försäkringskassans Kundcenter Partner

Vid beställning av nytt lösenord för SMS-inloggning (master password), behövs ditt personnummer. Uppgift om ditt personnummer behövs för att Försäkringskassan ska kunna säkerställa att rätt person får tillgång till systemet. För ett ärende där ditt personnummer behöver uppges kontakta Försäkringskassans Kundcenter Partner via telefon 0771-17 90 00. Vid telefonsamtalet skall, förutom uppgifterna ovan, personnummer och mobilnummer uppges.

Frågor och svar

Om du behöver hjälp med verksamhetsrelaterade frågor ska du i första hand vända dig till ansvarig kontaktperson för det projekt/insats/förbund du arbetar för. Om kontaktpersonen inte kan hjälpa dig kan du maila Kundcenter för Partner med uppgifterna som efterfrågas ovan som skickar ärendet vidare till verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan som arbetar med berörd samverkansform. Kom ihåg att du kan hitta svar på många av dina frågor på Susam.se.

Användarstöd och support

Frågor om uppföljningssystemet SUS hanteras av ett fåtal handläggare. Vi besvarar inkomna mail så snart vi kan, men räkna med att det kan ta upp till 2 arbetsdagar innan du får återkoppling.

Du som arbetar på Arbetsförmedlingen och har frågor om din SUS-behörighet ska vända dig till supporten inom Arbetsförmedlingen.

Behörigheter för Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan
Socialstyrelsen
Sveriges kommuner och regioner