Logotyp Susam, uppföljning och samverkan

Tilldela uppdrag (koppla användare)

Här kan du som samverkanadministratör läsa om hur du tilldelar uppdrag (koppla användare) till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. Du kan också läsa om hur du tar bort uppdrag.

Vad innebär det att tilldela uppdrag?

Som samverkansadministratör har du ett viktigt uppdrag i att tilldela uppdrag till andra samverkansadministratörer och insatsansvariga till din samverkansorganisation. En person som tilldelas ett uppdrag som samverkansadministratör till din samverkansorganisation kan utföra samma uppgifter som dig i samverkansorganisationen.

En person som du tilldelar uppdrag som insatsansvarig har till uppgift att tilldela uppdrag till deltagaransvariga till olika kontor. Deltagaransvariga har rätt att registrera personuppgifter.

Hur tilldelar jag ett uppdrag?

Du tilldelar uppdrag på sidan "Registrera samverkansorganisation".

Du kan öppna sidan via startsidan eller via menyträdet. På startsidan öppnar du sidan genom att välja din samverkansorganisation i dropplistan "Mina samverkansorganisationer".

Din samverkansorganisation är Af i Af/FK-samarbete om du arbetar på Arbetsförmedlingen och FK i Af/FK-samarbete om du arbetar på Försäkringskassan. Klicka sedan på "Välj samverkansorganisation".

I menyträdet öppnar du sidan genom att klicka på "Hantera samverkansorg" under "Samverkansorganisation".

Välj din samverkansorganisation i dropplistan Namn.

Du tilldelar uppdrag till samverkansadministratörer i panelen "Samverkansadministratörer".

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen "Samverkansadministratörer".

Skärmklipp på Lägg till/Ta bort i panelen "Samverkansadministratörer".


2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.
Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. Exempelvis kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen samverkansadministratör som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen samverkansadministratör.

Skärmklipp på Sökkriteriet samverkansadmin under Välj användare.


3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen "sökresultat".

4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.

5. Klicka på knappen Välj användare

Skärmklipp på knappen Välj användare.


6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler samverkansadministratörer till samverkansorganisationen.

7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan Registrera samverkansorganisation.
Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan "Registrera samverkansorganisation" för att spara ändringarna.

1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.

Skärmklipp på Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.


2. Skriv in Förnamn, Efternamn och/eller Arbetsgivare på den person som du söker efter.
Du kan välja att söka med *-tecken om du är osäker på stavningen. Exempelvis kan du skriva Ka* i fältet Förnamn så får du fram alla person med behörighetsrollen insatsansvarig som börjar med bokstäverna ”Ka” till exempel ”Kalle” och ”Karl”.

Du kan enbart söka fram användare som har behörighetsrollen insatsansvarig.

Skärmklipp på Sökkriteriet insatsansvarig under Välj användare.


3. Klicka på knappen Sök. Sökresultatet visas i panelen "Sökresultat".
4. I kolumnen Vald markerar du de användare som du vill lägga till från sökresultatet.
5. Klicka på knappen Välj användare

Skärmklipp på knappen Välj användare.


6. Upprepa steg 2-5 för att lägga till fler insatsansvariga till samverkansorganisationen.
7. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan "Registrera samverkansorganisation".
Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan "Registrera samverkansorganisation" för att spara ändringarna.

När ska jag ta bort uppdrag?

Du ska genast ta bort uppdrag från samverkansadministratörer och insatsansvariga som inte längre arbetar med Af/FK-samarbetet i SUS.

  1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Samverkansadministratörer.
    Markera den eller de användare du ska ta bort i listan genom att markera rutorna i kolumnen Vald.
  2. Klicka på knappen Ta bort användare.
  3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan "Registrera samverkansorganisation"
  4. Klicka på knappen Spara på sidan "Registrera samverkansorganisation" för att spara ändringarna.
    Du kan aldrig ta bort dig själv som samverkansadministratör

  1. Klicka på knappen Lägg till/Ta bort i panelen Insatsansvariga för samverkansorganisationen.
  2. Klicka på knappen Ta bort användare
  3. Klicka på knappen OK längst ner på sidan för att återgå till sidan "Registrera samverkansorganisation"
  4. Glöm inte att du måste klicka på knappen Spara på sidan "Registrera samverkansorganisation" för att spara ändringarna.
Skärmklipp på knappen Ta bort användare.

Användarhandledningen för SUS samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan

I användarhandledningen för SUS samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan – kan du läsa mer om hur du tilldelar och tar bort uppdrag.

SUS samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan – Användarhandledning Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.

Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan
Socialstyrelsen
Sveriges kommuner och regioner