Ta bort SUS-behörigheter
På den här sidan kan du som är chef på Försäkringskassan läsa om hur du tar bort en SUS-behörighet för dina medarbetare. Informationen riktar sig i första hand till dig som är närmaste chef och som beslutar om behörigheter för dina medarbetare.
En person ska aldrig ha mer behörighet än vad denne behöver för att utföra sitt arbete. Du som chef ska därför enligt Försäkringskassans riktlinjer regelbundet följa upp och vid behov ta bort behörigheter som inte längre behövs.
Ta bort behörighet hos en anställd som jobbar kvar på Försäkringskassan
Ta bort behörighet hos en person som avslutar sin anställning hos Försäkringskassan
När en medarbetare slutar att jobba på Försäkringskassan så hanteras borttaget av behörigheten enligt stödprocess (2010:01) Medarbetare slutar. I dessa fall behöver du inte skicka in blankett 9460.
Om du behöver hjälp
Du kan också läsa om hur du beslutar om att ta bort behörighet i användarhandledningen för SUS-behörigheter.
SUS Behörigheter – Användarhandledning Pdf, 959.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Om du behöver ytterligare hjälp (avseende steg 1-2 och 4) kan du kontakta Behörighetadministrationens helpdesk på anknytning 81 000, val 2.