Om du har registrerat fel
Här kan du som är deltagaransvarig på Försäkringskassan läsa om hur du kan ta bort en felregistrering i SUS.
Vad ska jag göra om jag har registrerat fel?
Om du har registrerat in fel deltagare, fel kontor, eller om du har registrerat fel ”övergång” i SUS kan du själv ta bort felregistreringen om deltagaren har en pågående medverkan. Du kan inte ändra dessa registreringar utan du måste först ta bort den felaktiga registreringen innan du kan registrera om med korrekta uppgifter.
Du kan alltid ta bort senaste registrering, oavsett om deltagaren har ”registrerats ut” från SUS och inte längre deltar i insats eller har pågående medverkan.
Detta gäller enbart deltagare som har registrerats med personuppgifter. Anonyma deltagare hanteras istället på sidan Registrera anonyma deltagare.
Hur fungerar det när jag tar bort en felregistrering?
Du tar bort felregistreringar på sidan Registrera medverkan. Du kan alltid ta bort den senaste registrerade övergången för deltagare i pågående medverkan. Du kan alltid ta bort flera övergångar men bara en i taget.
När du tar bort en övergång tar du också bort alla besvarade frågor som registrerats för övergången.
Så här tar du bort en felregistrering
Du tar bort registreringar på sidan Registrera medverkan.
- Skriv in deltagarens personnummer och tryck på Sök för att hämta uppgifter om deltagaren.
- Klicka på Radera för att ta bort senast registrerade övergång.
- Svara Ja på kontrollfrågan om du vill radera övergången.
Upprepa processen om du vill ta bort fler än en övergång.
När du har tagit bort alla felaktiga registreringar kan du registrera korrekta uppgifter.
I användarhandledningen kan du läsa mer om hur du tar bort felaktiga registreringar.
Vanliga frågor
Om du använder Byt kontor så tar du inte bort den felaktiga registreringen. Det du gör är att flytta ärendet till nya kontor. De registreringar du redan har gjort är kvar.
Nej. Om du har registrerat fel svar på en fråga på sidan Registrera uppgifter kan du själv gå tillbaka och rätta svaret. Du kan göra detta med hjälp av sidan Historik enskild deltagare.
Det är ”bara” om du har registrerat fel på sidan Registrera medverkan som du behöver ta bort den felregistrerade övergången.